Меню сайту
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Опис досвідуФормування математичних компетенцій засобами парної та групової роботи
Учитель – це дар Божий, талант і освіта. Тому все, що дала вчителеві природа,він має вміло поєднувати зі знаннями, засвоєними із методичної літератури, практикою попередніх поколінь педагогів та вимогами сучасної освіти. Учитель має бути добрим актором. А грати свою роль потрібно професійно, майстерно, натхненно. Все: голос, постать, одяг, очі – мають бути природними. Діти тонко відчувають нещирість. Кожна дитина – особистість, знайти ключик до якої - то мудрість учителя. В основу своєї роботи я покладаю такі ідеї:
Перед кожним вчителем постає безліч запитань: Як сформувати в учнів позитивне ставлення до навчання? Як навчити дитину спілкуватися в колективі? Як навчити співпрацювати? Як навчити мистецтва жити в сучасному суспільстві? Ось уже п’ять років я використовую на уроках парні та групові форми роботи на уроках. Через інтерактивні технології вчитель перетворює урок на співтворчість, дарує учням відчуття власного зростання. Педагог чітко розуміє суть даної моделі навчання, вміє старанно планувати свою роботу, ретельно підбирає та аналізує навчальний матеріал, у тому числі й додатковий (тести, приклади, ситуації, завдання для роботи в парах та групах), мотивує навчальну діяльність шляхом створення проблемної ситуації, доцільно використовує інтерактивні прийоми на різних етапах уроку. Спільно з учнями виробляє критерії оцінювання роботи груп, чітко надає учням необхідну інформацію для виконання завдань, підбиває підсумки на різних етапах уроку (індивідуальна робота, робота в парах, групах, дискусія, малюнки, схеми тощо). Парні форми роботи застосовую на початкових етапах кооперативного навчання ( 1 та 2 класи), хоча і третьокласники та четвертокласники полюбляють працювати в парах. Перевага роботи в парах:
На уроках математики пропоную учням в парах:
На уроках літературного читання я пропоную учням такі завдання для роботи в парах:
На уроках української мови використовую такі завдання:
Складніша форма роботи – групова. Стосунки між учителем та учнями набувають характеру співпраці. Групова діяльність дозволяє реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги, співпраці, лідерства. Учні доводять та відстоюють свою точку зору, прислуховуються до думок товаришів, культурно спілкуються, відповідають за результати спільної праці. Утворюючи групи, враховую, щоб до них увійшли як хлопчики, так і дівчатка з різним рівнем розвитку, типом темпераменту. Спочатку ці групи носять постійний характер, поки учні навчаться працювати в групах. Групи змінного складу працюють тоді, коли учні вже мають навички співпраці. Методи поділу на групи практикую різні: за інтересами, за допомогою лічилки, за рівнем знань ( використовується рівнева диференціація). Запроваджую групову роботу за таким планом: 1 етап ( 1 клас) – спілкування і співпраця
2 етап ( 2-4 класи) – розвиток позитивного ставлення до спільної діяльності
Великого значення у розвитку активності учнів на уроках в 1-2 класах надаю грі та змаганню. Цікаво можна підготовлювати учнів до групової діяльності на уроках трудового навчання на уроках образотворчого мистецтва, трудового навчання. Наприклад, створюючи композицію «Осіннє дерево» кожен учень малював чи вирізував осінній листочок та наклеював його на велике дерево, намальоване на ватмані. Підсумовуючи роботу, учні милувалися спільною роботою, висловлювали враження від праці разом, робили висновки, що разом працювати цікавіше, швидше, веселіше. У третьому класі спільно з учнями виробляю правила продуктивної праці в групах:
Переваги роботи учнів у малих групах:
Приклади деяких типових завдань для групової роботи на різних уроках у початкових класах:
Керую роботами малих груп через пам’ятки та інструкції. Наприклад, на уроці математики для розв’язування задач пропоную пам’ятку:
Інколи пропоную групам підготувати вдома математичний диктант для класу або підготувати просту задачу за поданим виразом. Часто на уроках літературного читання використовую цей вид роботи. Під час «розчитування» одна група читає скоромовку весело, інша – сумно. Разом вирішуємо, яка група справилася краще. Дуже полюбляють мої вихованці складати «павутинку» на задану тему. Кожна група отримує певне слово та підбирає слова, які пов’язані за змістом із запропонованим. Наприклад: школа-клас-парта-вчитель-крейда і так далі. Інший вид цієї вправи. Я називаю перший склад, а діти називають слова, які починаються цим складом. Наприклад: МА-, мама-малювання, Максим, мавпа і т. д. Дуже зацікавлено учні виконують вправи «Відгадайлика». Кожна група записує на картках слова, пропускаючи голосні. Обмінюються картками та відновлюють слова. Інший вид цієї вправи. Кожна група готує невеличкий вірш, де вписує зайві букви. Група-суперник відновлює вірш. Правильний текст написаний на звороті картки, щоб учні мали змогу себе перевірити. На уроках української мови застосовую цей вид роботи на різних етапах уроку. При засвоєнні теми «Види текстів за метою висловлювання» групи складають певний вид тексту. Або:
Діти працюють певний час. Про закінчення роботи сигналізують фішками зеленого кольору, червоний колір – група просить консультації вчителя. Цінним у груповій роботі вважаю те, що учні можуть брати на себе різні ролі: експертів, що аналізують проблему; учасників, які шукають альтернативного вирішення проблеми; мислителів, що аналізують взаємозв’язки між явищами; співрозмовників. Котрі вміють активно слухати, підтримувати розмову, досягати злагоди; партнерів, що вчаться співробітництву; друзів, які піклуються один про одного. Мені, як учителю, парна та групова робота полегшує індивідуалізацію та диференціацію навчання , дає змогу забезпечити варіативність навчальних стилів, створює умови нагромадження досвіду. Такий підхід зорієнтований від позиції чого навчити на позицію як навчити. Учні вчаться думати, розуміти суть речей, осмислювати ідеї та концепції, набувати на основі цього вміння вести пошук потрібної інформації,трактувати її і застосовувати в конкретних умовах. |
Пошук
Календар
Друзі сайту
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||